sissel forteller om rollen som daglig leder og fremtidsutsiktene for primar
Sissel er født og oppvokst i Oslo, men bor i dag i Folldal med sin familie. Der drifter hun Primar fra hovedbasen i Meierivegen 10. I tillegg har hun flere verv ellers i næringslivet, og kalenderen er stort sett fullbooket. Heldigvis setter hun gledelig av tid til å fortelle litt om Primar og rollen som daglig leder.
Det var Sissels far, Kjell Opshaug, som startet Primar. Det var aldri en selvfølge at Sissel skulle overta roret, men med tiden falt det likevel naturlig. Hun er utdannet siviløkonom og en jobb som controller både i Avinor og Telenor, men etter hvert ble hun mer og mer engasjert i den daglige driften av Primar.
Engasjementet startet med å gi bistand til budsjetter og regnskap på kveldstid. Og så, i 2009, gikk hun ivrig inn i rollen som daglig leder. Kort tid etter sikret hun en distribusjonsavtale med NorgesGruppen, og Primar Bacalao Original rykket frem blant de mest populære ferdigrettene på markedet. Med tiden har det skjedd mye på utviklingsfronten, og flere produkter har kommet til - i enda flere butikker. På veien har Sissel blitt godt kjent med seg selv som leder, og hva som kreves.
- I en slik bransje som dette må man være strategisk og målrettet. Dagene er hektiske, og det er stadig problemstillinger som skal løses. De største utfordringene er å sikre en adgang til markedet og bygge gode relasjoner. Én ting er å lage gode produkter, deretter skal det overbevises og selges inn i et marked hvor konkurransen er svært høy og krevende, sier daglig leder Sissel Opshaug.
I samvær med Sissel vil man fort merke det endeløse engasjementet og drivkraften som ligger i bunn for å drive Primar. Hun er en tilstedeværende og trygg leder, og tydelig stolt over selskapet. Allikevel sier hun seg aldri fornøyd med tingenes tilstand.
- Primar er en liten bedrift som troner i toppen av Norges mest solgte ferdigretter. Vi foredler lokalmat fra Fjellregionen, har moderne produksjonslinjer, tilstrekkelig kapasitet og ikke minst en lang og sterk historie. At vi er godt rustet, er det liten tvil om. Samtidig er jeg opptatt av å lete etter nye muligheter og løsninger hele tiden, sier Opshaug.
Og da blir jo selvfølgelig spørsmålet; hva er det Primar ønsker for fremtiden?
- Akkurat nå er jeg for eksempel nysgjerrig på hvordan vi kan oppnå internasjonal eksport. I tillegg er målet å ha et sett av produkter som selger godt i flere varianter, sier Opshaug.
Og Sissel legger ikke skjul på at hun er optimistisk dersom dagens vekst og utvikling fortsetter i samme positive retning.
- Per nå går det bra for Primar. Vi har opplevd en vekst hittil som vi er veldig fornøyd med. Kapasiteten er der til å utvikle nye produkter, og allerede på nyåret vil det komme en ny lansering som folk bør følge med på, avslutter Opshaug.